Czy auto ważące ponad 2 tony może jeździć z pustym bakiem? 
| TEST Mercedes GLC 350E

Scroll this


Zaczniemy od końca. Po kilku dniach testów, kiedy zbiornik był pusty niczym portfel po weekendowym szaleństwie, pomyślałem: „ej, w końcu to hybryda”. Sprawdźmy, czy można tym autem jeździć na samym prądzie.

Mercedes GLC 350E dostępny na rynku od 2015 roku, to następca modelu GLK. Myśląc o jego konkurentach na myśl przychodzą: BMW X3, Audi Q5, Lexus NX. Ale tak naprawdę konkuruje z nim tylko Volvo XC60 w wersji T8. To również hybryda w wersji plug in. Z zewnątrz widzimy wiele elementów charakterystycznych dla panującej stylistyki Mercedesa: wyróżniająca się gwiazda, wyraźnie zaznaczona linia boczna, felgi o nieco sportowych charakterze oraz, niezbędne w SUVach krawędzie zabezpieczone plastikiem.

Obecność silnika hybrydowego pod maską zdradza jedynie, mały boczny emblemat oraz klapka do ładowania. W ramach ciekawostki dodam, że możemy zamówić niebieskie zaciski hamulców. Żałuję tylko , że tył pojazdu nie jest tak ładny jak w wersji coupe. Tylne reflektory, to tutaj chyba najmniej dopracowany element stylistyczny.

Wersja hybrydowa wymaga kompromisów. Przez obecność dodatkowych akumulatorów samochód ważny sporo, bo ponad 2 tony. Traci również bagażnik oraz zbiornik paliwa. Do dyspozycji w kufrze mamy 155 litrów mniej niż w innych wersjach. Natomiast tankując do pełna nalejemy 50, a nie jak z pozostałych wersjach 66 litrów.

Środek GLC 350E to klasyka gatunku w najlepszym wydaniu. Wygląda on niemalże identycznie jak, ostatnio testowany E400 Coupe.  Wszystkie elementy wykonane są z najwyższej jakości materiałów, nie tylko praktycznych ale również bardzo przyjemnych w dotyku. Prowadząc samochód może nie wyciągniemy się jak na miejscu VIP-owskim w Multikinie ale na brak przestrzeni nie można narzekać.

Model ten dostępny jest w 9 wersjach silnikowych. Egzemplarz testowy to 2.0 benzyna zaprzęgnięta w 211 koni, które doładowane elektrycznie zamieniają się w 320 KM. Jeżeli kiedyś po wysyłaniu SMSa o treści „będę w domu o 22.00”, byliście dopiero o 02.00, ten samochód będzie Waszym wymarzonym „partner in crime”. Pomimo swoich gabarytów i wcześniej wspomnianej wagi, rusza niczym, piórko kierowane przez lekki wiosenny wietrzyk.

Jazda na silniku elektrycznym pozwala rozwinąć prędkość do 120 km/h. Krążą plotki, że w trybie żeglowania jest to nawet 160 km/h. Albo to legendy wyssane z palca, albo podczas testów zbyt mocno naciskałem pedał gazu i silnik benzynowy przypominał o sobie.Średnie spalanie w trasie, nie przekraczając 120 km/h wyniosło około 8 litrów. Przy bardziej dynamicznej jeździe to okolice 10 litrów. Na podobnym poziomie określiłbym zużycie, przy codziennym poruszaniu się po mieście.

To co? Sprawdzamy co potrafi ten powerbank zamontowany w bagażniku?

Zaparkowałem na parkingu podziemnym, podpiąłem do gniazda i czekam… Według danych producenta korzystając ze zwykłego gniazdka elektrycznego 230V akumulatory powinny naładować się w cztery godziny. Nie jestem w stanie potwierdzić tych danych, bo najzwyczajniej w świecie poszedłem spać. Rano akumulatory były już w pełni gotowe do jazdy.

Przechodząc do realizacji planu, z zaangażowaniem zdecydowanie większym niż przy postanowieniach noworocznych, pokonywałem trasę dom-radio (8km). Po drodze zajeżdżałem tylko do Lidla i Paczkomatu. Ale napewno nie na Orlen. Były momenty kiedy moje serce z nerwów biło mocniej niż Dzwon Zygmunta, ale…

Udało się! Przez dwa dni jeździłem z domu do pracy, bez najmniejszego tankowania samochodu. Przyznam, że po raz pierwszy odważyłem się przetestować silnik hybrydowy plug in, nie tylko jako wsparcie dla benzynowego. Przy delikatnej jeździe jest to rozwiązanie warte uwagi.

Mercedes GLC 350 E to z pewnością ciekawy rodzynek na rynku średnich SUVów. Jego cena zaczyna się on od 179 900 zł – za wersję 220D.

Wersja 350 E to koszt nieco ponad 240 tys, ale ostrożnie – przy konfiguracji można niebezpiecznie szybko dobrać dodatki za prawie 100 tys zł.

Marcin Łukasik

Zdjęcia: Artur VOSH Voshack

Submit a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *